dinsdag 22 maart 2011

Fine-tuning van de spelregels

Na speelsessies met twee, drie en vier spelers ben ik nog druk aan het fine-tunen van de spelregels. Het toevoegen van nieuwe gebouwen en gebeurtenissen, heeft impact op de al bestaande spelregels, omdat ze iets unieks toevoegen aan het spel. Een belangrijk doel is om de regels simpel en logisch te houden, maar wel veel mogelijkheden te bieden voor allerlei variaties in gebouwen en gebeurtenissen.

Ook zijn er spelregels die te weinig toevoegen aan het spel en daardoor nodeloos complexiteit toevoegen. Een van de spelregels die tijdens het spelen grotendeels overbodig blijkt te zijn, is de minimum prijs voor gebouwen. In een bieding wordt door de spelers zelf al de waarde van een gebouw bepaald. Daarnaast is de prijs extra informatie die getoond wordt op gebouwtegel. Dit kan verwarrend zijn en neemt extra ruimte in bij het vormgeven van de gebouwtegel. Tijdens de veilingfase kan nu op alle items begonnen worden met een bod van 0.


De gebeurtenis stroomstoring kan gebruikt worden door de spelers om energiecentrales of gebouwen die stroom gebruiken tijdelijk buiten werking te brengen. Dit blijkt niet goed te werken in combinatie met een inkomstenfase aan het begin van een ronde. Om dit op te vangen zijn de inkomsten nu verplaatst naar de eindfase van de ronde.  Dit heeft voor het spelen nauwelijks invloed, maar maakt het wel eenvoudiger om het duidelijk op te schrijven in de spelregels. Een ronde bestaat nu uit de volgende fases.

Fase 1: Begin van de ronde
Fase 2: Veiling
Fase 3: Gebeurtenissen
Fase 4: Bouwen
Fase 5: Einde van de ronde

Overigens zijn de problemen met betrekking tot de lange speelduur wel opgelost. Met twee en drie spelers is het gespeeld in een uur en met vier spelers duurde het anderhalf uur.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten