zaterdag 18 februari 2012

Handelen in Stedenbouwers

In de handelfase van Stedenbouwers kan er gehandeld worden met geld, grondstoffen, beschikbare arbeidskrachten, beschikbare energie en gebouwontwerpen. Om de volgende redenen wordt hier maar spaarzaam gebruik van gemaakt:
  • grondstoffen zijn er maar in één soort, wat de mogelijkheden tot handelen sterk vermindert;
  • alle spelers willen hun schaarse grondstoffen sowieso vaak zelf gebruiken;
  • hetzelfde geldt voor arbeidskrachten; als deze wel over zijn moet het toevallig uitkomen dat een andere speler ze wil hebben, want ze kunnen niet bewaard worden voor een volgende speelronde;
  • gebouwontwerpen zijn eveneens zelden interessant om te verhandelen;
  • beschikbare energie is relatief weinig nodig en kan ook niet bewaard worden voor een volgende speelronde.
Om dit te verbeteren heb ik een aantal aanpassingen in overweging die wel enige consequenties hebben voor het bordspel. Daarom hoor ik graag van de speltesters van Stedenbouwers hoe ze over deze suggesties denken. Dit zijn de mogelijke aanpassingen:

1. Verschillende soorten grondstoffen.
In plaats van één soort grondstof komen er drie soorten grondstof. Wanneer grondstoffen verkregen worden, kan dat van een bepaalde soort zijn of van een willekeurige soort. Het stadhuis zou iedere ronde een willekeurige soort of soort naar keuze kunnen opleveren. Bij een mijn zouden bijvoorbeeld het aantal grondstoffen van een willekeurige soort op de mijn geplaatst kunnen worden. Steeds als er vervolgens grondstof uit de mijn gewonnen wordt, kan de speler kiezen welke grondstof hij of zij wil hebben. En natuurlijk zijn er dan voor speciale gebouwen specifieke combinaties van grondstoffen nodig om te bouwen. Voor standaard gebouwen is het wellicht handig wanneer een willekeurige grondstof volstaat.

2. Meer grondstoffen op de veiling.
Bij veel spelers ontstaat er nu snel schaarste aan grondstoffen. Om dit te beperken kunnen er meerdere stapels van grondstoffen opgebouwd worden voor de veiling, afhankelijk van het aantal spelers. Wanneer dit gecombineerd wordt met verschillende soorten grondstoffen, zou iedere stapel iedere beurt een willekeurige grondstof erbij krijgen. Door de veilingmeester kan dan gekozen worden voor specifieke grondstoffen waarop geboden gaat worden.

3. Beschikbare energie vervalt.
De beschikbare energie die overblijft na het voorzien van woonwijken en andere gebouwen van energie, wordt nu spaarzaam toegepast als betaalmiddel voor gebouwen en acties. Hier wordt daardoor relatief weinig gebruik van gemaakt en voegt weinig toe aan het spel. Daarnaast is het mechanisme verwarrend voor nieuwe spelers. Wanneer beschikbare energie vervalt, is energie alleen nog nodig om gebouwen te kunnen bouwen die energie nodig hebben.

Het idee is dat door de verschillende soorten grondstoffen, de handel automatisch gestimuleerd wordt om de juiste grondstoffen te verkrijgen. Gebouwontwerpen worden wellicht ook eerder verhandeld, wanneer het niet lukt de juiste grondstoffen te pakken te krijgen. Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden. En is drie soorten grondstoffen het goede aantal?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten